Superfoods polskie: najbardziej niedoceniane owoce i warzywa

2017-04-14 |

superfoods polskie

Polskie superfoods w niczym nie ustępują takim hitom żywieniowym, jak jagody acai, miód manuka czy nasiona chia. Zobacz jakimi warzywami i owocami z Polski warto się mocniej zainteresować. Prezentujemy 4 najcenniejsze superfoods polskie.

Jarmuż

Nasze babki siały go w nieużywanych miejscach ogródka z przeznaczeniem dla kur. Spostrzegły bowiem, że kury jedząc jarmuż "lepiej się niosą", a żółtka są bardziej wybarwione. Okazuje się jednak, że jarmuż jest prawdopodobnie najzdrowszym pokarmem na świecie i powinniśmy go jeść jak najwięcej.

Warto wiedzieć:
  • Dr Joel Furman umieścił jarmuż na samym szczycie swojej tabeli gęstości odżywczej ANDI (Aggregate Nutrient Density Index).
  • Jest bogaty w witaminy K, A oraz C, a także beta-karoten, luteinę, zeaksantynę, sulforafan, indole i flawonole. To bogactwo cennych składników sprawia, że ma działanie antynowotworowe.
  • Jarmuż zebrany po przymrozkach jest smaczniejszy: traci goryczkę.

Dynia

Obok kukurydzy i fasoli jedna z 3 sióstr, świętych roślin Indian północnoamerykańskich. Jest bogatym źródłem witamin i minerałów. Zmniejsza ryzyko zachorowania na raka, jest polecana cukrzykom, a jedzenie jej pestek naprawdę pozwala pozbyć się pasożytów. Warto jej używać do zapiekania, lecza, zup i pieczenia ciast.

Warto wiedzieć:
  • Olej z pestek dyni jest nie tylko bardzo zdrowy, ale wręcz przepyszny.
  • Miąższem dyni można zastąpić jajka niemal w każdym przepisie na ciasta.
  • Aby łatwo pokroić lub obrać dynię, wystarczy włożyć ją do pieca rozgrzanego do 180 stopni Celcjusza na 15 minut.

Rokitnik

Zawiera ponad 3 razy więcej witaminy C, niż cytryna. Oprócz tego to cenne źródło witamin A, E, K, B9 (kwasu foliowego), karotenoidów, fitosteroli i prozdrowotnych kwasów organicznych. Ze względu na cierpki smak, najlepiej nadaje się na przetwory. Dobrą wiadomością jest to, że rokitnik nie zawiera enzymu askorbinazy, który mają inne owoce i warzywa, zawierające witaminę C. Co to oznacza? Że nawet ugotowany i przetworzony nie traci witaminy C!

Warto wiedzieć:
  • Rokitnik jest polecany osobom walczącym astmą.
  • Olej z rokitnika ma właściwości odtruwające. Stosuje się go szczególnie aby ochronić się przed negatywnymi skutkami intensywnej farmakoterapii i promieniowania rentgenowskiego.
  • Ma właściwości uspokajające.
  • Jego uprawa jest bardzo łatwa, rośnie jako krzew. Trzeba tylko pamiętać, że to roślina dwupienna. Aby wydała owoce, muszą rosnąć w bliskiej odległości egzemplarze męskie i żeńskie.

Siemię lniane

To rewelacyjne źródło witamin: B1, B6, B9, a także minerałów: magnezu i żelaza. Jest chyba najbogatszym roślinnym źródłem kwasów Omega-3. Jego jedzenie to naturalny sposób na obniżenie tzw. złego cholesterolu. Zawiera bardzo dużo błonnika i ma szereg innych właściwości, poprawiających pracę układu pokarmowego.

Warto wiedzieć:
  • Siemię lniane ma najwyższą wartość spożywczą, gdy jest spożywane natychmiast po zmieleniu. Nie kupuj mielonego siemienia i nie miel go na zapas.
  • Wegański patent na zastąpienie jajek w przepisach: 4 łyżeczki zmielonego siemienia lnianego + 3 łyżki gorącej wody = 1 jajko
  • Olej z siemienia lnianego jest nie tylko bardzo zdrowy, ale także doskonale impregnuje drewno.

Wprowadź do codziennego jadłospisu te 4 polskie superfoods. A jeżeli chcesz w łatwy sposób rozpocząć większe zmiany w żywieniu, wypróbuj catering dietetyczny. Zobacz promocyjne oferty w Warszawie, Poznaniu, i innych miastach.